tiistai 14. tammikuuta 2014

Makeanhimo




'


Olen tässä vuosien varrella oppinut hillitsemään makeanhimon ja siksi nykyään onkin niin helppo pysytellä ruokavaliossa. Tämä valmennus kestää 6kk, syödään puhdasta ruokaa ja paljon. Tiedän, että se herkkupäivä on tulossa jossain vaiheessa. Kun, syö tarkalleen sen mitä ohjeessa lukee, ei nälkä pääse yllättämään ja näin ollen napostelut jäävät. Ateriaväli on max 4h jos tuo aika ylittyy niin kyllä tuntee, et maha alkaa kurnimaan!

Itselläni on nyt juuri alkanut kolmas kuukausi ruokavalion noudattamista, eikä herkkupäivää vieläkään herunut mulle. Mun ruokavalio vaihtuu kuukauden välein, raaka-aineet pysyvät melkosamanlaisina, mutta niiden hiilari/ proteiini määrä vaihtelee. Herkkupäivällä tarkoitan sellaista, jolloin saa syödä ihan mitä tahansa: karkkia, jäätelöä, pullaa, riisipiirakoita, perunamuusia mitä nyt mieli tekeekään. Pari kertaa olen tämänherkkupäivän kokenut ja voin ainakin omasta puolesta sanoa, ettei se ihan herkkua kropalle ole! Kun, on tottunut syömään oikeata ruokaa ja tilalle laittaa sokeria, sokeria, sokeria, rasvaa, rasvaa ja vielä rasvaa niin mun kroppa menee ihan sekaisin. Vatsa turpoo, kuin taikina, väsyttää, heikottaa, oksettaa ja ällöttää! Yhden päivän mä kestän tota olotilaa, mutta seuraavana päivänä on palattava takaisin ruotuun. En ymmärrä ihmisiä,jotka jaksavat tuota olotilaa pitkään,mutta me kaikki ollaan tietysti yksilöitä ja elämäntavat erilaisia. En siltikään usko, että ihminen, joka elää pelkästään sokerilla ja epäsäännöllisellä ruokarytmillä voi sisäisesti/ ulkoisesti hyvin.

Joskus kauan aikaa sitten lähdin töihin/ kouluun ilman aamupalaa, mutta nykyään en pysty liikkumaan minnekään ennenkuin saan aamupalan mahaani. Tästä aamupalastakin tulee ihan rutiini, kun sen vain opettelee. Tänä aamuna en syönytkään  kaurapuuroa, jota olen tähän mennessä syönyt joka aamu! Vaan tein vaihtoehtoisen aamupalan ja vatsassa tuntui olevan pieni aukko. Johtuikohan tuo aukko aamupalan koostumuksesta? Kun, kaurapuuro on kuitenkin kiinteää ruokaa.. Nälkä kyllä pysyi loitolla koko aamupäivän, mut jotenkin jännä fiilis syödä jotain muuta,kuin kaurapuuroa.
Aamupalani koostui tänään smoothiesta. Se miksi tein vaihtoehtoisen aamupalan johtui ihan pelkästään kiireestä. Smoothien pystyy juomaan melko nopeasti ja säntäämään sen jälkeen eteenpäin,mutta, kun kaurapuuroa syö, niin sitä joutuu ihan istumaan alas ja keskittymään siihen syömiseen.. ja mun puuroannos,kun ei ole mikään pieni..

Tässäpä teille ajattelemisen aihetta, kun seuraavan kerran syötte herkkuja: 

How sugar affect the brain? - Nicole Avena



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti